Nawadnianie organizmu

Catering bezglutenowy
Catering bezglutenowy
25 października 2017
Wegetarianizm a weganizm
Wegetarianizm a weganizm
10 listopada 2017
Nawadnianie organizmu

Nawadnianie organizmu – czy tylko dzięki wodzie z butelki?

Bez wody nie ma życia, to oczywiste. Niedobory wody w organizmie mogą skutkować pewnymi upośledzeniami w jego funkcjonowaniu. Zewsząd słyszymy, że w codziennej diecie powinno znaleźć się dużo płynów, najlepiej wody niegazowanej. Ale czy nawadnianie organizmu odbywa się wyłącznie dzięki spożywaniu znienawidzonej przez niektórych butelkowanej wody?

Woda w organizmie człowieka

Woda jest jednym z najważniejszych składników organizmu. U osób dorosłych woda stanowi około 60% masy ciała. To bardzo dużo. Bieżące nawadnianie organizmu jest tak ważne, ponieważ woda odrywa kluczową rolę w regulowaniu temperatury ciała oraz w reakcjach biochemicznych zachodzących w organizmie. Woda transportuje składniki odżywcze i produkty przemiany materii. Pomaga również chronić oczy, mózg, rdzeń kręgowy, odpowiednio je nawadniając. U kobiet pełni jeszcze jedną ważną funkcję – chroni rozwijający się płód (wody płodowe).

Z powyższego wynika, że woda w organizmie jest niezbędna, by mogły odbywać się procesy warunkujące jego prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli występują niedobory wody, funkcjonowanie organizmu zostaje upośledzone, a w skrajnych przypadkach prowadzi do śmierci (przy ubytku wody wynoszącym powyżej 15% masy ciała).

Nawadnianie organizmu – płyny i pożywienie

Uważa się, że czysta, niegazowana woda jest najlepsza dla naszego organizmu. Ale wodę spożywamy także w innego rodzaju płynach: sokach, kawie, herbacie czy zupach. Oczywiście w miarę możliwości powinniśmy starać się, by soki były naturalne, niesłodzone, zupy zdrowe, a kawa i herbata nie spożywane w ilościach nadmiernych.

Woda znajduje się również w pożywieniu, szczególnie w warzywach i owocach. Nawadnianie organizmu śmiało można przeprowadzać spożywając duże ilości mięsistych, soczystych roślin. Do szczególnie bogatych w wodę należą: arbuz, melon, grejpfrut, ananas, gruszka, borówki, ogórek, seler, pomidor, a także sałata. Duże ilości wspomnianych warzyw i owoców powinny pojawiać się w diecie przez cały rok, choć ze szczególną uwagą do tematu nawadniania organizmu powinniśmy podchodzić w upalne, letnie dni oraz po wzmożonej aktywności fizycznej.