Efekt jojo

Catering dietetyczny Poznań
Catering dietetyczny Poznań
26 września 2017
Supermodelka plus size
Supermodelka plus size
15 października 2017
Efekt jojo

Dlaczego po diecie następuje efekt jojo?

Oczywiście nie po każdej diecie musi wystąpić efekt jojo, choć statystyki mówią, że po większości niestety następuje. Co należy zrobić, by nie dopuścić do takiej sytuacji i czym właściwie jest ten nieszczęsny efekt jojo?

Efekt jojo – definicja

O efekcie jojo mówimy wtedy, gdy osoba będąca na diecie po jej zakończeniu wraca do starej wagi albo nawet osiąga wagę wyższą niż przed rozpoczęciem procesu odchudzania. Zakłada się, że o efekcie jojo można mówić także wtedy, gdy w krótkim okresie następują ciągłe, znaczne wahania masy ciała, tj. o około 10% wzwyż od tej wagi, którą w trakcie diety się osiągnęło. Niektórzy zakładają, że jeśli w ciągu 5 miesięcy od zakończenia diety masa ciała nie wzrasta, efekt jojo już nie grozi. Inni zaś twierdzą, że należy utrzymać stałą wagę przez 2, a nawet 5 lat.

Efekt jojo – najczęstsze przyczyny

Brak stabilizacji

Najczęstszą przyczyną występowania efektu jojo jest po prostu zbyt szybkie tempo wychodzenia z diety. Każda dieta powinna być zakończona okresem stabilizacji wagi. W tym czasie warto powoli zwiększać kaloryczność posiłków i bacznie obserwować, jak na te zmiany reaguje organizm. Jeśli od razu powrócimy do dawnych nawyków żywieniowych i zwiększymy kaloryczność, z całą pewnością efekty odchudzania zostaną zniweczone. Do dawnych, złych nawyków żywieniowych nie powinniśmy wracać zresztą nigdy.

Drastyczna dieta

Poniekąd punkt ten łączy się z poprzednim. Drastyczne diety nigdy nie są dobre, ale jeśli już na takowe decydujemy się, nie powinniśmy być na nich długo. Po takiej diecie należy ze zdecydowanie większą uwagą przejść stabilizację. Zaleca się, by zwiększać dzienny bilans kalorii o około 100 kcal tygodniowo. Drastyczna dieta zwiększa ryzyko wystąpienia efektu jojo. Wygłodzony organizm z całą pewnością zmagazynuje każdą większą porcję jedzenia, co bardzo szybko doprowadzi do przytycia.

Brak aktywności fizycznej

Część osób odchudza się stosując dietę oraz włączając w to intensywną aktywność fizyczną. Najlepsze efekty osiąga się łącząc jedno z drugim. Jeśli jednak po zakończeniu diety całkiem zaprzestaniemy aktywności fizycznej, przestaniemy spalać kalorie i utyjemy. Aktywność fizyczna powinna towarzyszyć osobom walczącym o zdrowie i ładną sylwetkę przez cały czas, także po osiągnięciu wagi docelowej.